Kehidupan di sungai Guadalquivir: jatuh cinta dengan selatan

Anonim

Pemandangan dari sudut pandangan Rom Montoro Córdoba

Pemandangan dari sudut pandangan Rom Montoro, Córdoba

Guadalquivir adalah seperti Sungai Nil. Baiklah, biar saya jelaskan. Apabila saya memutuskan untuk memulakan pengembaraan mengemudikannya di atas papan luncur dayung Perkara pertama yang saya lakukan ialah menyelamatkan atlas saya dan mencari sumbernya, tetapi saya tidak menemuinya.

Jadi saya pergi ke Google Earth (kurang romantis, tetapi kadang-kadang lebih berkesan), dan ternyata ini, seperti sungai Afrika, tidak jelas sama sekali.

Di sekolah kami diajar begitu Guadalquivir naik di Sierra de Cazorla , dalam ** Jaén **, tetapi nampaknya kenyataan itu bertindak balas kepada kemudahan yang Ia mempunyai asalnya pada abad ketiga belas , apabila **sungai besar (al-wādi al-kabīr, dalam bahasa Arab)** tidak boleh dibiarkan naik di wilayah bukan Kristian.

Penginapan di Cuevas del Sur di Cuevas del Campo Granada

Penginapan di Cuevas del Sur, di Cuevas del Campo, Granada

Hakikatnya pada masa ini ramai pakar hidrologi mencari sumber sebenar (Konfederasi Hidrografi sendiri juga) pada satu titik yang tidak ditentukan pada Sierra de Huéscar, Granada, pada ketinggian lebih daripada 1,100 m.

Malah, **di perbandaran María (Almería) ada satu forum dipanggil “Guadalquivir dilahirkan di ** Almeria ” , yang menempatkan sumber sebenar sungai di daerah kecil yang dipanggil Kanada dari Cañepla. Pendek kata, kacau bilau, kenapa memperbodohkan diri sendiri.

Tetapi dari suatu tempat saya perlu pergi, jadi saya memuatkan peralatan saya dan Saya pergi ke Cañadas seperti John Speke moden , sanggup mengemudi dan meneroka sungai besar dari hujung ke hujung.

Cañadas adalah tempat terpencil yang tidak muncul di peta jalan yang saya beli di stesen minyak. Pekan putih dan sunyi mengingatkan filem Berlanga.

Dari situ saya menuju ke padang dan mengagumi pemandangan yang menakjubkan Taman Semula Jadi Sierra María-Los Vélez : sebuah dusun pain hitam dan Aleppo yang menjaga khazanah arkeologi Gua Papan Tanda , di mana ia muncul indalo yang terkenal, watak itu dengan haluan yang merupakan simbol semasa wilayah Almeria .

Di gunung itu saya dapati sebuah paip kecil dari mana aliran air mengalir. Juan Pedro, seorang petani dari kawasan itu, menunjukkannya dan meyakinkan saya: "Bahawa perairan itu berakhir di Seville, itulah yang saya beritahu awak, kawan".

Tulang rusuk kambing di bar Luismi di Cañadas de Cañepla

Tulang rusuk kambing di bar Luismi, di Cañadas de Cañepla

Saya semasa kelahiran Guadiana Minor , anak sungai terbesar, dan yang dianggap oleh umat Islam bahagian atas Guadalquivir tulen (Saya tidak akan menjadi orang yang menyanggah mereka).

Dari tempat ini **sungai bergerak hampir 700 km ke muaranya di Sanlúcar de Barrameda **, tempat udang bersaiz croissant yang terkenal di dunia menanti saya (jika saya selamat tiba).

Dalam Kanada , bar bandar mengingatkan **tavern Wild West**. Terdapat seekor helang diikat di pintu masuk (ia dipanggil Taiga) dan pemiliknya, Luismi, memanggang seekor kambing baka autochthonous segureña yang menghilangkan makna.

Di sebelah tomato berperisa dan salad yang baik , adalah kepakarannya. Dengan perut saya dijaga, saya mengucapkan selamat tinggal dan pergi. Perkara itu bermula. Sehingga ke takungan Negratín, Guadiana Menor hampir tidak dapat dilayari. Sebaik sahaja di paya saya tiup papan dan terjun ke dalam air.

Negratín dikenali sebagai laut Altiplano. Dan ia kelihatan seperti laut, sudah tentu. Warna biru turquoise dan teluknya sangat menarik , dan dinding besar yang membungkusnya mengingatkan a ngarai Colorado untuk skala.

Saya kagum dengan pemandangan. Di kawasan itu terdapat restoran dan syarikat pelbagai pengembaraan : paragliding, berkayak, apa sahaja yang anda mahukan. Perkara bermula dengan baik.

Takungan Negratin Granada

Takungan Negratin, Granada

Selepas empangan saya mengemudi selama seminggu dibingkai oleh dinding yang sangat tinggi, gersang dan tanah. Beberapa potongan adalah mustahak dan landskap kelihatan seperti martian.

Terdapat kambing gunung di tebing, dan saya tidak faham bagaimana mereka boleh berjalan-jalan dengan begitu riang tanpa jatuh dari tebing. Saya belayar di sungai yang berubah-ubah yang berliku-liku , dan itu sebaik sahaja ia tenang kerana ia bermula dalam jeram yang meriah dan berbahaya.

Sesetengah saya berjaya melayari, tetapi yang lain menghantar saya melalui udara. Saya pergi dari potongan kayu ke potongan kayu dan airnya beku, tetapi landskap adalah hadiah , suasana yang sesuai untuk penentuan tembak di Wild West.

Mereka telah memberitahu saya di kedai minuman Luismi: "Sayang kerana Sergio Leone tidak mengenali Guadiana Menor ini". Saya di Jaén, tetapi mungkin Arizona. Saya berkhemah di tepi sungai dan malam dan bintang-bintang yang bersinar memeluk saya. Di atas kapal saya mempunyai dapur, kacang, kopi dan mi.

Dalam 120 km tiada kesan tamadun berhampiran . Juga tiada tiang elektrik, tiada liputan, dan jiran saya hanyalah babi hutan dan memerang. Pemerhati memerhati saya dari dinding besar kemerahan yang mengingatkan kiub gula. Gaung, willow, batu besar...

Apabila, selepas beberapa hari tanpa melihat apa-apa, saya mendapati diri saya seorang gembala dengan dombanya, Saya berhenti untuk berbual sebentar.

Udang dari Sanlucar

Lelaki itu mengeluarkan telefon dan mengambil gambar papan saya: "Kami mempunyai kumpulan pendeta WhatsApp dan kami menghantar satu sama lain perkara ini" . Saya bertanya tentang air sungai. “Awak boleh minum dengan tenang. Saya lakukan ia". Kemudian dia mengeluarkan sebotol air mineral dari begnya dan mengambil minuman.

Kami berkongsi keju yang diawet dan mengucapkan selamat tinggal. Apabila Guadiana Menor menuangkan airnya ke Guadalquivir (selatan Úbeda) Saya hampir tidak melihat perbezaan antara satu dan yang lain.

Pada hakikatnya, mereka adalah ular air yang sama yang kadang-kadang bergerak malas dan, tiba-tiba, mempercepatkan anda melalui jeramnya seperti tali pinggang penghantar di lapangan terbang.

Di sungai, bahawa laluan terpendek antara dua titik adalah garis lurus, ia tidak berfungsi. Yang terpendek ya, tetapi bukan yang terpantas. Baunya pun dah macam olive pomace. Bekerja di kilang dan dengkur mesin di padang Mereka menaungi bisikan air.

Datang ke Jambatan Bishop . Di sini anda perlu berhenti di Hacienda Lagun (dibina oleh Jesuit pada abad ke-17) dan melawat Muzium Budaya Zaitun dan Minyak untuk mempelajari semua tentang industri anda.

Dan sudah tentu, rasa minyak dan makan pinggang orza, pâté ayam hutan, anak sotong yang disumbat dengan puding hitam dan kelazatan rambut itu. Kemudian, kembali ke sungai yang membawa kita...

Sumber Guadalquivir di Cañadas de Cañepla Almería

Sumber Guadalquivir di Cañadas de Cañepla, Almería

Langkah Villanueva daripada Ratu dan saya belayar di bawah peti besi jambatan yang indah Andujar . Saya melawat perbandaran ini dan ruang monumentalnya. Di sebuah bar saya merasai yang lazat pipirrana jienense (tomato, lada, telur dan minyak zaitun) .

Eugenio, yang berada di sebelah saya dan baru sahaja tiba dari padang dengan Land Rovernya, memberi amaran kepada saya: “di sini kita mempunyai segala-galanya, seorang Yunani di gereja Santa Maria ”. Said kekal.

Wajib singgah Montoro (Cordoba) , tempat saya tiba selepas melalui bawah Jambatan Gadis-gadis yang luar biasa , dipanggil demikian kerana, pada zaman Raja-raja Katolik , gadis-gadis Montoro terpaksa menggadaikan permata mereka supaya ia boleh dibina (“Alangkah anugerahnya”, mereka akan berfikir) .

Dari sungai, kehadiran Montoro mengejutkan. Rumah mereka, bertenggek di atas bukit, seolah-olah digantung di atas sungai , mereka memberikan poskad yang cantik.

Saya berjalan di jalan yang sempit dan curam dengan rumah mereka yang bercat putih dan melawat beberapa gereja. Rasa ingin tahu: Walaupun tidak ** Salamanca **, bandar ini juga mempunyainya Rumah Shell.

Ia dibina pada tahun 1960 oleh Francisco del Río menggunakan 45 juta cengkerang. dikumpulkan di seluruh dunia. Tanda, dibuat dengan cengkerang, sudah tentu, mengisytiharkan kepengarangan. "Rumah ini telah dibina oleh seorang petani." Ditulis begini, begitu sahaja.

Royal Stables Street Cordoba

Jalan Royal Stables, Córdoba

Bangunan dan struktur yang mengiringi sungai ini mengagumkan. **Malah terdapat laluan kebudayaan (Elefantes del Guadalquivir) yang melalui wilayah Jaén, Córdoba dan Seville **, mengiktiraf nilai warisan bangunan yang telah membenarkan pengurusan air yang cekap menggunakan empangan, loji kuasa hidroelektrik, industri, kilang , pekan dan sekolah.

Dan melalui semua daripada mereka saya lulus dengan lembaga saya, mengagumi mereka, walaupun terkejut, apabila di ketinggian Carpio Saya memerhatikan kepala besar gajah batu menghiasi dinding loji hidroelektriknya , bangunan yang dianugerahkan dengan pingat emas di Pameran Seni Hiasan di Paris pada tahun 1925. Dan saya tiba di Cordoba.

Saya berada di sungai, di perairan Guadalquivir yang kaya, dan kali ini saya di sini untuk bercakap tentang khazanahnya semasa ia melalui bandar.

Jambatan Rom yang didirikan oleh Maharaja Augustus pada abad ke-1 ; sebelas kilang tepung dari zaman Rom, Umayyah dan zaman pertengahan, yang mengingatkan kita bahawa sungai itu juga memberi makan kepada kita (ia adalah sebahagian daripada litar pelancong); Y Taman semula jadi Sotos de la Albolafia , Amazon mini di luar dinding tempat mereka berkeliaran dengan bebas 120 spesies burung.

Melepasi Córdoba, Del Río tiba. Bukan mereka yang Macarena, tetapi berpuluh-puluh bandar putih ** dan tenang, dengan nama keluarga Guadalquivir. ** Almodóvar del Río (dengan istana yang mengagumkan), Palma del Río, Lora del Río, Alcolea del Río, Villaverde del Río, Alcalá del Río…

Coria del Rio

Mereka semua tarik koridor hijau yang menakjubkan dihiasi dengan poplar dan pokok abu , disiram oleh berpuluh-puluh anak sungai yang, pada musim panas, apabila matahari membakar padang rumput, adalah kelegaan rantau ini. Dan seperti siapa yang tidak mahu perkara itu (sebulan setengah menyemak imbas) Saya menanam diri saya ** Seville **.

Satu lagi Tapak Warisan Dunia yang meminum daripada Guadalquivir yang suci, juga sesuai semasanya penaklukan oleh Ferdinand III the Saint , kerana itu adalah koridor sungai itu membenarkan Laksamana Bonifaz memutuskan rantai yang diletakkan oleh Almohad di dasar sungainya , sekali gus mengetuai penawanan bandar itu.

Seville terpesona dengan keindahannya dan, dari meja saya (balkoni terapung kecil), saya mengaguminya tidak pernah berlaku sebelum ini. Laluan di bawah jambatan besi tertua di Sepanyol, iaitu Triana, didirikan pada tahun 1852 , dan saya maju batu mengambil kesempatan daripada tolakan air pasang (ya, Atlantik sudah dituntut di Seville, kira-kira 100 km dari muara sungai) .

Saya menonton menara Emas , pokok oren, dan saya terperangkap dalam pemikiran romantis semasa saya meluncur di atas laluan air yang dilalui kapal-kapal Dunia Baru.

Dalam Guadalquivir terdapat juga kaviar, dengan cara itu. Ia bukan gurauan. Sturgeon berjumlah ratusan ketika mereka melewatinya Coria del Rio dan sehingga 30-an abad yang lalu, bandar ini menghasilkan kaviar kelas pertama.

Datuk Bandar Pulau Seville

Datuk Bandar Isla, Seville

Penangkapan ikan yang berlebihan dan pembinaan empangan daripada Alcala del Rio (dinding mereka menghalang ikan daripada bertelur di hulu) akhirnya merosakkan industri. Walaupun begitu, bandar ini mengekalkan semangat pelayarannya dengan nelayan di tepi pantai mereka menjual barangan segar dalam kuali , di kaunter sementara, berhampiran dinding runtuh kilang kaviar lama.

Saya meninggalkan tukang perahu dari Coria (dia masih wujud, sebenarnya, dan untuk 1.60 euro dia melintasi lebih daripada 300 meter dari pantai ke pantai, sebuah kemewahan) dan Saya belayar selama dua hari melalui paya gergasi.

Yang tersudut dalam landskap pesona yang tidak mesra Pulau Minimal , di mana dia merakam filemnya Alberto Rodríguez; yang menempatkan sawah padi terbesar di Eropah, walaupun ramai yang tidak membayangkannya; dan yang membentuk rizab ekologi terbesarnya, Kawasan Semula Jadi Doñana, Tapak Warisan Dunia dan Rizab Biosfera UNESCO , yang juga minum dari sungai.

Terdapat kesan garam pada pakaian saya dan kini angin datang wangi, seperti beberapa ayat oleh Alberti. Burung camar terbang di atas saya. Saya melihat bot-bot nelayan yang ditempatkan di sebelah pemecah ombak Bonanza yang membelah sungai menjadi dua. Dan, akhirnya, Sanlúcar monumental muncul dengan setem warna oker dan putih, dengan menara loceng mencakar langit.

Walk of the Mayor Marqus del Contadero Seville

Walk of the Mayor Marqués del Contadero, Seville

Mereka datang dari sini Columbus, Magellan dan Elcano ; dari sini, sebenarnya, mereka semua pergi. Saya rasa dunia semakin luas dan globalisasi mula terbentuk di tempat ini di mana Atlántico dan Guadalquivir bermain permainan serangan dan pengunduran mereka.

mendarat di Pantai Bajo de Guia dan saya masuk rumah misai , dibuka sejak 1951 sebagai pejabat manzanilla.

Ikan segar tiba di tempat ini dengan kereta yang ditarik oleh bagal dan kelasi dibayar di kaunternya. Tetapi hartanya yang sebenar adalah Fernando Bigote, yang menghidangkan saya sedozen udang yang enak. "Tidak ada cara yang lebih baik untuk membuat kesimpulan", saya fikir.

Dan, asyik, Saya melihat sungai al-wādi al-kabīr, yang melukis landskap yang luar biasa dan melakukan keajaiban kehidupan di daerah. Dia yang melihat segala-galanya. Yang tak berhenti. Dan, semasa saya menghisap kepala udang yang besar, menjadi kotor seperti kanak-kanak, saya merasakan emosi itu semula.