Pulau Mauritius: adrenalin di syurga

Anonim

Mauritius adrenalin di syurga

mendengar perkataan itu Mauricio Imej yang hampir sama dengan yang membangkitkan saya selalu muncul di fikiran Maldives, Seychelles atau Zanzibar : payung kecil yang membantu mengelakkan ais mojito daripada mencair, pasangan santai membaca buku di atas katil Bali dan pantai pasir putih dan pokok palma bersama dengan warna pirus dan biru Lautan Hindi yang tidak terhingga.

Untuk melengkapkan imej santai biasa yang sering diimpikan oleh pekerja Eropah yang tertekan, semua yang hilang ialah ikan lumba-lumba melompat di kaki langit dengan latar belakang matahari terbenam . Dan suasana yang indah inilah yang menarik ribuan pengantin baru dan pasangan setiap tahun. Daripada menghabiskan bulan madu romantis, saya menuju ke Mauritius untuk mencari aktiviti, pengembaraan dan adrenalin . Pacuan adrenalin yang datang lebih awal daripada yang dijangkakan: disebabkan kerja pembinaan di jalan-jalan sempit di tengah Madrid dan pemandu teksi yang menerima tergesa-gesa saya sebagai cabarannya untuk hari itu, saya mendapati diri saya berada di belakang teksi yang berjalan sejauh lebih daripada 150 kilometer sejam ke lapangan terbang. Saya tiba tepat, mereka memeriksa beg pakaian saya dan mereka menunjukkan pintu masuk.

Saya hampir terlepas semua imej indah itu, tetapi terima kasih kepada pemandu teksi, Victor, dan kerani daftar masuk yang mesra, saya tiba tepat pada masanya untuk mengejar penerbangan saya ke Dubai. “Oh, awak akan ke Mauritius... Saya harap awak ambil banyak wang, semuanya sangat mahal di sana ”, pramugari memberitahu saya apabila dia melihat destinasi terakhir pada pas masuk saya. Dengan cara ini dia mengesahkan salah satu data yang saya dapati semasa penyediaan perjalanan: Mauritius tidak memilih pelancongan besar-besaran, tetapi hanya menumpukan pada pengembara kelas atasan . Sudah berada di atas kapal, pelbagai hiburan memberi ganjaran kepada saya dengan sejumlah besar filem; Saya pilih dua dalam Perancis untuk membiasakan diri saya dengan yang, di sebelah bahasa inggeris dan kreol , adalah salah satu bahasa rasmi di Republik Mauritius.

Pemandangan selatan Mauritius dari Charamel

Kami mendarat pada pukul sepuluh pagi waktu tempatan dan, apabila kami turun dari pesawat, kami menghirup udara segar dan hangat (apabila saya meninggalkan Madrid, termometer menunjukkan lima darjah). Lapangan terbang Mauritius mengejutkan saya: ia jauh lebih moden dan luas daripada yang dijangkakan di pulau tropika. Dan mereka mengesahkan bahawa Kementerian Pelancongan berhasrat untuk meningkatkan bilangan pelawat: daripada 900,000 yang tiba tahun lepas kepada dua juta. Untuk ini mereka merasmikan lapangan terbang baharu pada September 2013.

Kami menuju ke barat daya pulau, bahagian itu lebih liar dan kurang penduduk . Jika saya terpaksa membayangkan hotel yang sempurna untuk berehat atau menghabiskan bulan madu yang tidak dapat dilupakan, perwakilan ini akan menjadi sangat hampir dengan apa itu Beachcomber Dinarobin Hotel Golf & Spa, di semenanjung Le Morne Brabant . Terima kasih kepada lanjutan tanah dan jarak antara rumah-rumah kecil yang berbaris di antara gunung dan pantai yang sangat putih, anda sentiasa mempunyai merasakan bahawa hotel itu hampir kosong walaupun musim raya.

Kabin berada di dua tingkat, suite saya (765) menduduki bahagian atas salah satu daripada yang bersambung dengan pantai. Saya duduk di sofa di teres, membuka botol champagne alu-aluan dan melihat pantai yang kosong, laut yang tenang dan pemandangan warna-warna yang meraikan matahari dan perairan Lautan Hindi kerana kedua-duanya kelihatan cair ke kaki langit. Pada masa itu saya perlu membuat apa yang pasti akan menjadi keputusan yang paling sukar semasa saya tinggal di Mauritius: kereta golf atau bersiar-siar di sepanjang pantai untuk makan malam? Bahawa jenis keputusan ini adalah yang paling "relevan" adalah perkara yang benar-benar membuat anda memutuskan sambungan.

Beachcomber Dinarobin Hotel

Pada dasarnya, saya tidak memihak kepada idea untuk menghabiskan setengah hari di dalam pesawat dan kemudian tidak meneroka destinasi dan tinggal di dalam hotel. Tetapi kabin yang sangat selesa mengesahkan syak wasangka saya itu enklaf ketenangan ini mungkin terlalu selesa untuk ditinggalkan . “Kebanyakan pelanggan kami tinggal di antara tujuh dan sepuluh malam . Kebanyakan mereka menghabiskan hampir sepanjang masa mereka di dalam hotel atau di dalam air dan biasanya keluar sekali sahaja untuk bersiar-siar, yang biasanya terdiri daripada aktiviti pada waktu pagi dan lawatan ke pelabuhan louis pada sebelah petang”, jelasnya Stuart, pengurus besar hotel, dalam bahasa Sepanyol yang sempurna. Berasal dari Argentina dan bapa dari Malaga, sukar untuk mengenal pasti loghatnya. Dan hakikat bahawa saya telah tinggal di luar negara ini selama bertahun-tahun juga tidak membantu.

“Kondom dan tampon boleh menyelamatkan nyawa anda di alam semula jadi. Jika anda mencederakan kepala anda, ia akan berfungsi untuk menghentikan pendarahan dan mencegah jangkitan”, jelas Krish, pemandu saya, semasa kami tergantung di tepi air terjun setinggi lebih 40 meter. Penjelasan tentang alatan dan prosedur pertolongan cemas di alam liar yang membuat perubahan daripada persekitaran bulan madu kepada dunia pengembaraan drastik sikit. Sekarang kami benar-benar telah meninggalkan bulan madu romantis. Perancis, Amerika Syarikat, New Zealand... apa yang kelihatan seperti trajektori kerjaya diplomatik yang cemerlang ialah, pada hakikatnya, senarai tempat di mana Krish dari Mauritius yang dwibahasa telah mempelajari kursus latihan perubatan kecemasannya di udara terbuka . Saya nampaknya berada dalam syarikat yang terbaik dalam persekitaran yang tidak terurus ini.

Mencapai hujung garisan zip diberi ganjaran dengan air terjun

Kami tiba di kawasan air terjun tamarin , juga dikenali sebagai Sept Cascades, sebuah lembah sempit yang mengagumkan dengan tujuh air terjun –sebenarnya terdapat 11, tetapi dari sudut pandangan yang paling mudah diakses anda hanya boleh melihat tujuh– dan beberapa laluan dengan kesukaran yang tinggi. Tetapi jika anda tidak mahu terpaksa melawan persekitaran yang bermusuhan dan kuasa air, lebih baik memilih laluan terus, yang lebih mudah dan lebih mudah diakses. Jika, sebaliknya, tali menuruni tebing yang dibentuk oleh air terjun tidak mempercepatkan nadi anda, jangan putus asa: anda boleh mencuba, di beberapa air terjun, melompat ke dalam air dari ketinggian yang berbeza bersama-sama dengan yang paling berani . Saya memutuskan untuk meluangkan sepanjang hari dengan rappelling dan hiking dalam suasana yang menakjubkan ini.

Kembali ke hotel, sekali lagi saya terpaksa memilih pengangkutan saya. Kali ini saya memberi perhatian kepada kaki saya, yang meminta saya berehat, dan meminta kereta golf untuk membawa saya ke restoran. Tetapi pada saat-saat akhir terdapat perubahan rancangan: makan malam akan diadakan hari ini di pantai. Dengan kaki saya di pasir saya melihat lembut ombak yang hampir menyentuh meja . Kemudian saya memutuskan bahawa pengembaraan saya seterusnya syurga mesti terbentang di dalam air.

Beachcomber Dinarobin Hotel

Salah satu hidangan Beachcomber Dinarobin Hotel

"Bunyinya lebih mudah daripada yang sebenarnya, tetapi jangan risau," Yoann, pengajar melayari dayung . Saya setuju dengan awak. Walaupun papan itu, berbanding papan luncur, besar, pada mulanya saya jatuh beberapa kali. Tetapi, apabila saya membiasakan diri untuk mengekalkan keseimbangan saya, ia ternyata menyeronokkan - jika agak meletihkan - hiburan. Dan usaha fizikal saya dibalas dengan pemandangan semenanjung yang menakjubkan Le Morne.

Keesokan paginya saya bangun dengan sakit otot yang saya tidak tahu wujudnya. Dan saya faham mengapa, kebelakangan ini, ia telah menjadi sukan fesyen dan juga cara pilihan ramai selebriti untuk kekal cergas di California. Telefon berdering dan penyambut tetamu menjelaskan bahawa Yoann menyesal terpaksa membatalkan percutian kami hari ini kerana keadaan cuaca.

Apa yang pada mulanya terdengar seperti amaran ribut yang teruk ternyata sebaliknya. Yoann juga seorang pengajar layang-layang dan kami telah mengatur untuk belajar menerbangkan layang-layang. Jadi saya keluar dari suite saya dan saya merasakan 'keadaan cuaca buruk' ini yang, dalam kes ini, diterjemahkan kepada 30ºC dan ketiadaan awan sepenuhnya di langit. Saya pasti fikir ada cara yang lebih buruk untuk memulakan hari.

Berdiri Dayung

Jadual alternatif saya membawa saya jauh dari pantai untuk mendaki beberapa bukit hijau dan hidup satu lagi pengembaraan . Walau bagaimanapun, kami menukar unsur air untuk bumi, yang tidak bermakna mengekalkan kaki anda di atas tanah yang kukuh. Jadi, tiba-tiba, saya melihat diri saya disambungkan - dengan sejenis tali pinggang keledar dan beberapa tali pinggang - pada kabel logam yang hilang di antara tumbuh-tumbuhan dan yang penghujungnya tidak dapat saya lihat. Saya mendapati diri saya di hadapan gaung, di 28 meter tinggi yang mempunyai platform pertama. "Ya, kita harus membuang semak di bawah sana supaya ketinggiannya kelihatan lebih berbahaya," jurupandu itu meramalkan kepada saya sambil memaut carabiner terakhir ke kabel. "Tiga, dua, satu... Allez!"

Saya memecut melalui hutan, jeritan saya menyebabkan burung terbang keluar dari pokok. Kaki saya goyah di udara sehingga saya sampai ke platform lain di mana pemandu lain membantu saya melepaskan cangkuk. Mendengar seterusnya " Allez ”, Saya sudah berasa lebih selamat terbang di atas gaung dan saya juga boleh menikmati pemandangan di atas hutan dan sungai . Di antara platform dan platform kami mengambil peluang untuk berjalan-jalan singkat melalui persekitaran semula jadi yang mengagumkan. Semasa salah seorang daripada mereka saya sedar, terlambat, bahawa saya tidak membawa semburan pepijat. Walaupun kumpulan yang lain kelihatan lebih bersedia, saya dimakan oleh nyamuk di sebelah a kolam semula jadi . Secara keseluruhan, kami melancarkan diri kami dari garis zip enam platform yang berbeza, dari ketinggian yang berbeza antara 23 dan 42 meter.

Kemudian kami kembali ke titik permulaan, taman yang indah di mana kami menikmati makan tengah hari tradisional. kari ayam kreol . Tempat yang tenang, dikelilingi oleh bukit hijau, Ia adalah menakjubkan. Sehinggakan penyair Mauritius Robert Edward Hart mempersembahkan kata-kata berikut kepadanya: Inilah saya sendiri dan seperti yang saya mahu ”.

Langit gelap dan tiba-tiba hujan turun dengan lebatnya. Disebabkan oleh gunung berapi, di mana awan laut dikekalkan dan pelepasan menghasilkan kerpasan yang kuat, yang pulau mempunyai beberapa iklim mikro . Mungkin di sini hujan dengan kekuatan tropika dan, 500 meter jauhnya, matahari yang buruk membakar punggung anda. Dan ini bukan contoh rawak, tetapi ringkasan pengalaman peribadi saya sejak hari ini.

Saya harus mengaku bahawa kenyataan bahawa satu-satunya keputusan penting hari ini ialah memilih cara pengangkutan adalah tidak sepenuhnya benar: pertama anda perlu memutuskan ke mana hendak pergi. Empat restoran hotel Dinarobin, ditambah dengan empat Paradis Hotel & Golf Club (yang kemudahannya juga boleh digunakan) menyediakan alternatif yang berbeza.

Pasaran rempah ratus Port Louis

Hari ini tiba masanya untuk bufet Itali dan berjalan-jalan di pantai. Kemuncak malam itu ialah Tiramisu . Luar biasa. Ia sangat bagus sehingga saya tidak dapat menahan untuk menyebutnya beberapa kali sepanjang petang. The tahap penjagaan daripada kakitangan menjadi jelas pada keesokan harinya apabila, kembali ke hotel selepas satu lagi penat hari mendaki , saya dijangka dua daripada pencuci mulut ini dan surat dari restoran memohon maaf kerana tidak dapat menawarkan saya lebih banyak tiramisu pada malam sebelumnya. Duduk di atas teres saya, sementara saya menceritakan salah seorang daripada mereka, saya memutuskan untuk melayan diri saya dengan salah satu urutan menggoda yang diberikan dalam pondok pantai desa.

Saya memilih rawatan menyedarkan rasa anda ' semasa itu Saya jatuh ke dalam tidur yang nyenyak . Dengan bau minyak Clarins dalam bulu dan memakai jubah mandi putih dan selipar, saya kembali ke bilik saya dengan santai sepenuhnya. Apa yang awak kata Jules Renard : “ Di bumi tidak ada langit, tetapi ada kepingan-kepingannya ”. Ia adalah campuran antara aktiviti fizikal dan keselesaan maksimum selepas pengembaraan yang menjadikan Mauritius destinasi menarik untuk pengembara juga.

Saya mengambil kesempatan daripada masa terakhir yang saya tinggalkan untuk mengabdikan diri kepada hobi kegemaran di pulau itu: snorkeling di perairannya yang berwarna biru kehijauan dan baring tanpa rasa sesal di pantai . Bot membawa saya ke kawasan sebelum terumbu, di mana latihan sukan ini berlangsung dengan tenang. The terumbu karang berfungsi sebagai perlindungan semula jadi pulau itu , kedua-dua menentang pasang surut dan menentang kemungkinan serangan jerung. Selepas sejam di dalam air, saya rasa saya telah menyapa semua ikan emas dunia Jadi saya berenang kembali ke pantai.

Setelah di tanah yang kukuh, saya duduk di pantai untuk merenungkan soalan yang telah membawa saya ke sini. Memang benar bahawa saya tidak menghabiskan satu hari pun tanpa meninggalkan hotel, tetapi setelah membiasakan diri dengan semua keajaiban yang ditawarkannya, saya dapat memahami bahawa ada pelanggan yang lebih suka tinggal di dalam kemudahan anda selama mungkin . Mereka yang hanya mencari pengembaraan yang sengit boleh membuang Mauritius daripada senarai destinasi mereka secara priori, tetapi pulau adalah lebih daripada matahari, pantai dan koktel tropika.

Setelah di tanah yang kukuh, saya duduk di pantai untuk merenungkan soalan yang telah membawa saya ke sini. Memang benar bahawa saya tidak menghabiskan satu hari pun tanpa meninggalkan hotel tetapi, setelah membiasakan diri dengan semua keajaiban yang ditawarkannya, saya dapat memahami bahawa terdapat pelanggan yang lebih suka tinggal di dalam kemudahannya selama mungkin. Mereka yang hanya mencari pengembaraan yang sengit boleh menyingkirkan Mauritius daripada senarai destinasi mereka, tetapi pulau itu lebih daripada matahari, pantai dan koktel tropika.

Sebenarnya, Mauricio menawarkan kombinasi yang sempurna: anda tinggalkan oasis ketenangan dan kesejahteraan dengan tujuan untuk membangunkan beberapa usaha fizikal untuk, tidak lama selepas itu, kembali ke tempat yang sama untuk berehat dan menjana semula badan dan minda . Dan semua ini tanpa melupakan kebaikan persekitaran yang menarik pengunjung yang paling menuntut di dunia: a tawaran hotel eksklusif, penduduk yang mesra yang mencapai kemasyhuran antarabangsa berkat toleransi dan kedamaian hidup berdampingan pelbagai agama , dan keadaan iklim dan semula jadi yang menguatkan perbandingan terkenalnya dengan langit: "Mauritius telah dibuat sebelum langit dan untuk membuat langit mereka menyalin Mauritius".

Saya hampir mula berasa seperti 'penyembah matahari' yang lain apabila perbualan dengan seorang nelayan menyentap saya dari lamunan ini dan melonjakkan saya kembali ke realiti. Dia menawarkan saya untuk menemaninya menaiki botnya untuk memancing di laut dalam pada keesokan harinya. Apabila saya menjawab bahawa, walaupun saya suka, perjalanan saya telah berakhir dan petang ini saya mempunyai penerbangan kembali ke Sepanyol, dia menjawab: “ Tapi awak masih putih kawan, awak tak boleh pergi macam ni ”. Mungkin anda betul sekali...

* Artikel ini diterbitkan dalam terbitan dua majalah Condé Nast Traveler untuk November nombor 78. Keluaran ini tersedia dalam versi digitalnya untuk iPad dalam iTunes AppStore dan dalam versi digital untuk PC, Mac, Telefon Pintar dan iPad dalam Kios maya Zinio (pada peranti Telefon Pintar: Android, PC/Mac, Win8, WebOS, Rim, iPad) . Selain itu, anda boleh menemui kami di Google Play Newsstand.

Trekking sepanjang laluan tujuh air terjun