Restoran: kami akan kembali apabila semua ini selesai

Anonim

Kami akan kembali

Gastronomi sentiasa menjadi sebahagian daripada perjalanan . Dalam kes saya, dalam banyak kes, sebab perjalanan . Hari-hari ini, berikutan penutupan, protes dan masa yang kita semua dedikasikan untuk cuba teka apa yang akan berlaku pada masa hadapan yang lebih tidak menentu berbanding sebelum ini , saya teringat betapa pentingnya restoran kepada saya apabila bercakap tentang perjalanan.

Dia ingat, sebagai contoh, masa itu apabila dia terpaksa naik dari Seville ke Galicia dengan kereta dan akhirnya bermalam di Córdoba -sesi tapas petang termasuk- untuk makan, keesokan harinya, di Baga oleh Pedrito Sanchez , di Jaén, dan makan malam di restoran Trivio, oleh Jesús Segura, di Cuenca. Saya mengambil sedikit masa lagi untuk tiba, memang benar, tetapi perjalanan itu tiada siapa yang mengambil dari saya.

Salah satu hidangan udang yang sangat baik disajikan di Beg

Satu kegembiraan dalam Jaen

Atau masa saya keluar rumah pada waktu pagi untuk makan Rumah Gerard . Secara keseluruhan, ia adalah 3 setengah jam perjalanan. Atau, lebih baik lagi, untuk memanfaatkannya sepenuhnya dan, kerana saya berada di sana, bermalam di Gijón, meneroka Avilés dan, di sepanjang jalan, mungkin berhenti untuk makan verdina dengan makanan laut dari Casa Consuelo, di Otur.

Saya teringat sepanjang masa yang saya telah melintasi dataran tinggi dengan kereta dari Galicia berfikir untuk berhenti. Kadang-kadang di Leonese Cocinandos, masa lain di Lera, di tengah-tengah Tanah Sawah . Yang lain di La Botica de Matapozuelos... Dan sentiasa berhati-hati untuk tiba tepat pada masanya, kerana malam itu kami perlu meneroka Madrid. mungkin beberapa kedai minuman tradisional (dan siapa yang mengatakan beberapa, kata sedozen, kita semua tahu bagaimana malam di Madrid bercampur aduk sebaik sahaja anda tersesat). Atau satu Salvadoran pupusería, bahawa Madrid juga begitu.

Saya teringat semasa kami pergi dengan kereta ke Barcelona, sekitar 1,000 km ke sana dan pulangan yang sama, untuk naik makan di Els Casals. Dan kebetulan, malam sebelumnya, ke Hisop. Atau apabila kami melawat Rom melompat dari kawasan kejiranan - dari Flavio ke Velavevodetto, di Testaccio , a Antonello Colonna , di kaki Quirinale, dan dari sana ke Roscioli, di pintu gerbang Ghetto.

Telur belut dan truffle di Casa Gerardo

Belut, telur dan truffle di Casa Gerardo

Perjalanan ke Berlin itu, daripada meneroka dapur Ashkenazi bersebelahan dengan Sinagog Baru, ke bar KaDeWe dan sarapan sosej di bawah jambatan kereta api di Georgenstrasse . New York, taco di Kampung, falafel di Atlantic Avenue, dim sum di Chinatown. Haggis di setiap kedai minuman saya diletakkan di hadapan dalam Tanah tinggi . Paris, dari Ambassade d'Auvergne ke La Tour d'Argent atau untuk mencuba Masakan Pantai Gading di Rue Doudeauville. Turin, Milan, Lisbon . Dan sudah tentu, Malaga, Madrid, Bilbao, Barcelona, Valencia, Seville, Zaragoza

Anda sentiasa menjadi sebahagian daripada kehidupan seharian saya, tetapi sebelum ini saya tidak pernah melihat dengan cara yang begitu jelas bahawa anda juga telah menjadi tulang belakang perjalanan saya . Kami akan mengembara lagi, sudah tentu. Dan dengan perjalanan, kami juga akan kembali ke restoran.

APA YANG BOLEH KAMI LAKUKAN UNTUK MEMBERITAHU ANDA SEBANYAK KAMI PRIHATIN TERHADAP ANDA?

Gerak isyarat penting. Dalam masa krisis mereka adalah kunci . Mungkin kami tidak boleh pergi meraikan dengan anda, duduk semeja di tempat anda dan berkongsi ceramah. Kami akan, sudah tentu kami akan.

Tetapi sementara itu datang, kami boleh mengingatkan anda itu kami memikirkan anda , itu Kami rindu kamu , bahawa hari-hari kami sedikit kurang daripada kami sekarang kerana anda tiada di sini, kerana anda adalah ruang di mana kami berasa bebas dan tenang , di mana untuk meninggalkan segala-galanya di depan pintu kecuali keinginan untuk menikmati.

Jadi saya rasa kita patut beritahu awak. Apabila kami melihat anda di jalanan, di rangkaian sosial anda, di rangkaian kami. Berkongsi imej dan kenangan, berbual tentang memasak, tentang hidangan, tentang hidangan yang tidak dapat dilupakan itu atau tentang bir itu yang seolah-olah tiada penghujung di atas teres, pada musim panas.

Pertarungan itu, yang simbolik, adalah satu-satunya yang berada di tangan kita sepenuhnya. Dan itu adalah perang: melawan kealpaan, melawan kealpaan . Dan menentang keputusasaan. Anda telah membuat kami sangat gembira. Anda tahu, tetapi tidak menyakitkan untuk mengingatinya. Dan anda akan melakukannya lagi.

Tetapi kita boleh melakukan lebih banyak lagi: kita boleh terus menjadi pelanggan premis yang menawarkan dapur untuk dibawa pulang atau diambil di premis . Mereka bukan semua, tetapi beberapa. Menu itu lebih daripada transaksi ekonomi. Ia adalah tepukan di belakang, ia adalah pelukan. Ia adalah satu cara untuk mengatakan bahawa kami berada di sini, bahawa kami mengambil berat tentang anda dan bahawa kami menggalakkan anda.

Atau, jika itu sahaja, kita boleh pergi untuk minum kopi.

Restoran kami akan kembali sebaik sahaja semua ini selesai

Restoran: kami akan kembali sebaik sahaja semua ini selesai

Terdapat setengah dozen bar berhampiran rumah saya . Di kawasan kejiranan pentadbiran di mana, antara sekatan dan teleworking, suasananya sungguh menyedihkan. Daripada setengah dozen itu hanya satu yang terbuka. Pagi ini saya pergi ke sana untuk, bukannya minum kopi di rumah, di hadapan komputer, untuk berdiri dalam barisan dalam hujan dan meminta kopi untuk pergi. Dan minum di jalan, sementara saya perlahan-lahan kembali.

Bukan kopi itu yang akan menyelamatkan nyawa sesiapa. Tetapi hubungan dengan pelanggan, walaupun ia hanya melihat ke dalam mata satu sama lain dari belakang topeng dan dengan jarak yang selamat; beratur di pintu, Walaupun ia berkilauan di luar, ia penting . Kami berada di sana dan kami mahu anda kembali. Saya boleh minum kopi ini di rumah, tetapi saya mahu minum di sini, bersama anda.

Ia adalah gerak isyarat, tetapi gerak isyarat lebih bermakna daripada yang kita bayangkan . Mereka, kadang-kadang, apa yang kita perlukan untuk bergerak ke hadapan, untuk mengangkat kepala kita dan membuat usaha. Mereka adalah cara kami untuk memberikan kembali kepada industri hotel segala yang ditawarkannya kepada kami.

Fikirkanlah: berapa banyak kegembiraan yang telah anda raikan bersama mereka, berapa banyak kekecewaan yang telah membantu anda hadapi, berapa kali mereka telah memberi anda ceramah dan membuatkan anda berasa seperti di rumah. Ia bukan kopi. Ia bukan bir. Ia bukan hidangan yang anda ingat bertahun-tahun kemudian . Itulah dan semua yang mengelilinginya. Itulah yang kita panggil hospitaliti dan hari ini kita kekurangan.

Kami akan keluar lagi, kami akan mengembara lagi. Mungkin tidak seperti dahulu, sekurang-kurangnya untuk seketika, tetapi kita akan melakukannya. Dan anda akan menjadi sebahagian daripadanya lagi. Kerana saya enggan membayangkan perjalanan tanpa kedai minuman, bar, teres atau restoran . Dan kerana kami tidak dapat membayangkan masa depan tanpa anda.