Belize: Syurga Akuatik

Anonim

Belize sebab yang tidak berkesudahan untuk kehilangan jejak masa

Belize: sebab yang tidak berkesudahan untuk kehilangan jejak masa

Saya membuka mata saya, dan melalui topeng saya, saya hanya melihat buih naik ke permukaan air biru yang baru saya terjun ke dalamnya. Nafas cepat mengesahkan bahawa snorkel saya berfungsi dengan baik. Saya menarik nafas, bernafas dan berehat . Beberapa saat kemudian, Lisa berada di sisi saya, di bawah air, untuk berkongsi keseronokan penemuan: dunia akuatik yang menarik dan indah ini. Kemudian kita melihat tiga penyu laut, yang memakan alga di bawah air hijau. kita ikut mereka.

Mereka menyelam dan naik ke permukaan untuk mengambil oksigen dari semasa ke semasa, sama seperti kita, walaupun mereka lebih semula jadi. Mereka nampaknya tidak kisah dengan kehadiran manusia . Mereka meneruskan perjalanan, dan kapal kami ditandai oleh Charlie, kapten bot dan orang yang akan menjadi pemandu menyelam semasa lawatan ke rizab Hol Chan , rehat semula jadi, di terumbu di luar pantai Ambergris Caye. di Belize.

Menyelam di Shark Alley

Hol Chan bermaksud terusan kecil dalam bahasa Maya. Menikmati tempat ini sahaja adalah kemewahan yang luar biasa kerana ia sekejap. Semakin ramai pelancong tiba di sini , tetapi untuk sementara waktu kami menikmati kumpulan enam peminat ini secara eksklusif. Sekumpulan bicu biru, kornet, gadis punggung dan burung kakak tua puteri dipamerkan kepada kami. Sambil menahan nafas, saya menyelam dan berenang sehingga saya berada di parasnya, Jadi saya melihat mereka tepat di mata . Saya rasa seperti salah seorang daripada mereka. Sekurang-kurangnya untuk satu saat, sejurus sebelum daya apungan dan kekurangan udara menolak saya ke permukaan.

Charlie menunjukkan terumbu karang dari mana leher hijau si rambut coklat panjang mengintip dan menghulurkan tangannya untuk membelainya seolah-olah ia adalah haiwan peliharaan, sebelum itu kami terharu. Selepas menaiki bot yang singkat, kami tiba di Shark Ray Alley, di mana kami melompat ke dalam air sekali lagi, kali ini dikelilingi oleh berpuluh-puluh jerung jururawat dan pari berduri, yang biasa dengan manusia terima kasih kepada bot yang menggoda mereka dengan makanan. Sebelum pelancongan nelayan membersihkan hasil tangkapan harian mereka di sini , tetapi mereka menyedari bahawa penduduk laut ini menghampiri apabila mereka mendengar enjin bot.

Walaupun jerung ini tidak agresif, mereka boleh menggigit jika mereka berasa terancam. Atas sebab ini, dan kerana kehadiran mereka memberi penghormatan, kami berada pada jarak yang selamat semasa mereka makan. Di akhir persiaran, dua sinar helang besar belayar dengan mudah , seolah-olah mereka terbang di langit akuatik.

Jerung di kawasan Shark Alley di hadapan San Pedro

Jerung di kawasan Shark Alley, di hadapan San Pedro

Mereka terlalu pantas untuk kita sebagai pemerhati semata-mata. Lagipun, kegembiraan kami terletak pada masa perhubungan dengan hidupan marin ini. Kembali ke tanah kering, kami menikmati koktel rum berair yang disediakan oleh Charlie. Dengan tocangnya yang panjang dan di belakang cermin mata hitamnya, semangatnya yang santai menular. . Nampaknya sukar dipercayai bahawa kami telah berada di sini sedikit masa, terlalu lama atau lebih sehingga musim sejuk di rumah kami dan kini salji turun. Matahari bersinar ketika kami mendarat di lapangan terbang kecil di Belize, selepas penerbangan singkat dari Miami. Bagi saya dan Lisa, ini adalah lawatan kedua ke negara ini dan sebaik sahaja kami mencecah tanah, kenangan tentang pasir hangat di bawah kaki bertelanjang dan pendakian ke runtuhan Maya kembali diingati.

Kali ini perjalanan kami akan mengambil masa dua hari di pedalaman, diikuti oleh beberapa lagi di pantai timur. Dengan bagasi di tangan, kami bertemu dengan Vergil, orang Maya berusia 50-an sehangat cuaca. Dia tahu segala-galanya tentang sejarah dan budaya bangsanya. Dia bertanggungjawab memimpin kita Pondok Sungai Gaia , sebuah resort yang terletak di dalam hutan simpan di Permatang Pine Gunung , di hujung barat hutan. Orang Maya telah tinggal di Belize sejak milenium pertama SM. Kira-kira 50,000 menetap berhampiran Caracol semasa Zaman Keemasan Maya. petani yang rajin , masyarakat mereka tertumpu di tanah dan gunung yang subur, sesuai untuk memupuk dan mengembangkan pemujaan mereka.

"Orang Maya percaya pada 13 lapisan langit dan membina kuil mereka tinggi supaya para imam berada sedekat mungkin dengan tuhan mereka," jelas Vergil. Pada masa ini, banyak tapak masih digali separuh, mewujudkan suasana misteri dan perasaan menjadi orang pertama yang tiba di enklaf ini.

Piramid Lamanai

Rancangan kami adalah untuk melawat Caracol, tapak arkeologi Maya terbesar di negara ini. Tetapi musim hujan, dari Jun hingga pertengahan November, telah berpanjangan tahun ini, dan banjir menghalang jalan raya. “ Kami perlu membuat tawaran kepada Chaac , dewa air, supaya hujan berhenti dan jalan terbuka semula”, seloroh Vergil. Selepas sejam setengah memandu di lebuh raya, kami membelok ke laluan di mana habuk telah bertukar menjadi lumpur, tanah liat yang terdiri daripada warna kemerahan. “Urut tepi jalan” , seperti yang dikatakan Vergil, berlangsung selama 45 minit.

Kami tiba di Gaïa apabila matahari terbenam memberi laluan kepada malam dan kabus menarik laluan mistik. Imaginasi kami menyenaraikan haiwan yang tinggal di kawasan itu: tupai Yucatan, musang kelabu, tamandua, ocelot, harimau bintang, kinkajú, semut karnivor, jaguarundís (kucing memerang) dan monyet tayra.

Dua ukiran besar kepala primitif menjaga pintu masuk ke Gaïa River Lodge. Bangunan utama adalah palapa besar yang menempatkan penerimaan tetamu, restoran dan bar, tempat kami menerima tetamu rum yang menyelerakan digabungkan dengan jambu batu . Dalam mitologi Yunani, Gaia ialah dewi Alam Semula Jadi dan resort ini berbangga membantu tetamunya berhubung dengannya, baik dalam kemudahan mahupun semasa lawatan berpandu yang mereka tawarkan.

Bunga di Gaïa River Lodge

Bilik kami, palapa siling tinggi berlapik dengan daun salam , mengingatkan rumah pokok yang canggih. Tiada tingkap, hanya skrin yang memisahkan alam liar dari yang selesa. Butiran menunjukkan sikap bertanggungjawab terhadap alam sekitar: bukannya botol plastik, terdapat jag yang bagus dengan air minuman, **lampu suluh elektrik (yang dicas semula di dinding) ** untuk mengelakkan penggunaan pada waktu malam dan, Melainkan anda memintanya, cadar mahupun tuala tidak akan ditukar semasa penginapan anda. Dan yang paling penting: Gaïa Riverlodge mengambil tenaga daripada loji hidrauliknya sendiri.

Kemudian kami duduk di beranda restoran. Hujan telah berhenti dan hanya bunyi sungai dan titisan sekali-sekala mengenai dedaun di belakang kami mengiringi perbualan mengenai pilihan kad. Kami memutuskan makan malam khas Belize yang terdiri daripada ayam, nasi, kacang, moluska goreng dan salad hijau dengan gajus. Untuk pencuci mulut, rum flan . Selepas minum petang di ruang istirahat dan melihat sekilas buku gambar udara Belize, kami kembali ke kabin kami. Deruan sungai yang berterusan amat sesuai apabila berbaring di atas katil bersaiz keluarga yang bersih.

Pada waktu pagi nyanyian burung membangkitkan rasa ingin tahu kami. Tingkap terbuka ke landskap yang luas dengan pemandangan air terjun yang indah dan ke sungai. Dengan tenaga sarapan Maya kami meneroka perkarangan resort, penuh dengan orkid liar yang masih basah dan cerah selepas ribut. Saya mengenali bentuk orkid labah-labah, kerana persamaannya dengan arthropod dari mana ia mengambil namanya, dan orkid hitam, bunga kebangsaan Belize.

Rama-rama Blue Morpho di Green Hill Butterfly

Hari ini kami akan mendedikasikan hari untuk melepaskan adrenalin pada garis zip di tengah-tengah hutan, Calico Jacks , dan melawat balai cerap rama-rama berdekatan. Semasa persiaran kami mendaki melalui hutan dan tiba di pintu masuk gua batu kapur. Berjalan yang sukar di antara batu membawa kami ke bahagian bawah tangga, 240 meter ke pedalaman. Sebagai sebahagian daripada warisan Maya, gua-gua telah menyaksikan upacara dan upacara suci, seperti pengorbanan manusia.

Dalam gua ini terdapat bukti sejarah: tembikar nenek moyang dan lukisan primitif, serta kalendar Maya di dinding, seperti yang diberitahu oleh panduan. Kami melalui stalaktit dan stalagmit , kami keluar dan menuju ke garisan zip dalam perjalanan di mana kami melalui pokok dengan kulit berduri, dipanggil bajingan, yang mempunyai tabiat buruk membuat sesiapa yang melanggarnya berdarah tanpa kawalan, dan pada masa yang sama mengandungi penawar dalam getahnya.

Jambatan di Calico Jacks

Vern memutuskan untuk mencuba salah satu anai-anai yang tergantung daripadanya. “Rasa seperti lobak merah” , dia memberi jaminan. Sudah tentu, kita semua percaya dan meneruskan perjalanan kita. Selepas lapan perjalanan, kami melakukan yang terakhir dalam lif hidraulik. Ini, tanpa keraguan, yang terpanjang dan tertinggi (150 meter). Nampaknya kita akan sampai ke destinasi dengan teriakan kegembiraan. Tempat ini meningkatkan anda, bukan sahaja dari segi fizikal, tetapi juga dari segi emosi , menghubungkan anda dengan alam semula jadi dan gua-guanya membawa anda lebih dekat dengan sejarahnya.

Perhentian seterusnya kami ialah di ladang Rama-rama Bukit Hijau , yang menduduki lebih daripada 1,200 meter persegi di mana kira-kira 30 spesies rama-rama terbang, ditambah lapan jenis burung kolibri . Daripada kesemuanya, morfo biru pasti mendapat perhatian kita semua. dengan warna sayapnya yang berkilauan dan saiznya yang megah.

Kami memutuskan untuk meluangkan masa keesokan harinya menerokai mengikut rentak kami sendiri (dan menaiki basikal yang tersedia di hotel) pantai Caribbean di sekeliling dan terumbu karangnya yang terkenal. Kami datang mengayuh sampai Batu Besar , kawasan air terjun, kami menyeberangi sungai dan menuruni bukit yang curam ke laluan di mana bunyi air membawa kami ke air terjun yang dipelihara dengan baik oleh hujan baru-baru ini. Ia adalah tempat impian untuk berehat, berjemur selepas berenang yang menyegarkan , bangun dengan kenakalan dan raikan dengan berkelah. Kita adalah satu-satunya manusia di syurga.

Monyet Howler di Chan Chich Lodge

Jalan kembali ke Gaïa Riverlodge dipenuhi dengan rimbunan rimbunan tumbuh-tumbuhan St. John's aromatik, dengan bunga kuning yang khas. Apa yang dipanggil St. John adalah tumbuhan ubatan untuk merawat kebimbangan dan kemurungan, walaupun kami meragui bahawa kejahatan ini dialami di sini . Ironinya, tidak lama kemudian, kami kesal kerana tidak menyimpan stok herba tersebut untuk mengatasi kegusaran kami apabila kami hampir terlepas penerbangan ke San Pedro di Ambergris Caye kerana pembinaan jambatan.

Nasib baik lapangan terbang mempunyai landasan tunggal di padang berumput yang luas dan bangunan kecil yang menggabungkan pelepasan dan ketibaan. Seorang artis tempatan yang kelihatan hippie menggulung lukisan untuk dibawa dalam penerbangan yang sama, manakala penumpang yang lain, seramai 14 orang, menunggu di anjung belakang. Pekerja keselamatan sibuk makan. Langit cerah ketika berlepas. Kami terbang di atas hutan hijau dan perairan biru dan kuning air pantai dan mendarat setengah jam kemudian Ambergris Caye.

* Artikel ini diterbitkan dalam majalah Condé Nast Traveler untuk Oktober nombor 77. Isu ini tersedia dalam versi digitalnya untuk iPad dalam iTunes AppStore dan dalam versi digital untuk PC, Mac, Telefon Pintar dan iPad dalam gerai surat khabar maya oleh Zinio (pada peranti telefon pintar: Android, PC/Mac, Win8, WebOS, Rim, iPad) . Selain itu, anda boleh menemui kami di Google Play Newsstand.

_ Anda juga mungkin berminat..._*

- 50 landskap dari pandangan mata burung

- Hotel baharu dengan pemandangan laut

- Tempat untuk dilihat sebelum anda mati

- 50 destinasi paling berbahaya di dunia: perjalanan tidak sesuai untuk orang yang berhati-hati