Pengalaman di Trans-Mongolia (VI): lintasan nomad di padang pasir Gobi

Anonim

gurun gobi

Laluan Trans-Mongolia melintasi padang pasir Gobi, salah satu yang terbesar di bumi , tetapi kali ini, sarat dengan air, petrol dan peruntukan lain; kami mengembara dengan van . Kami ingin menyelidiki sudut yang paling terpencil dan menikmati perubahan dalam landskap dari Ulaanbaatar di selatan negara itu . Begitu juga, semasa jalan yang curam, yang kelihatan tidak membawa ke mana-mana, kita melihat bagaimana landskap berubah secara beransur-ansur: gunung, padang rumput, dataran tinggi yang luas... dan sudah berada di padang pasir: lembah, ngarai, bukit pasir...

Bukit pasir terbesar di gurun Gobi

Jadual perjalanan yang dipilih memberi kita matahari terbit yang berbeza setiap hari:

Malam pertama kami tinggal di kem nomad pertama kami 300 kilometer dari ibu negara Mongolia, di padang rumput hijau yang tidak berkesudahan berhampiran kampung Erdenedala (Sangiyn) .

Keesokan paginya, kira-kira 170 kilometer membawa kami ke Sayhan-Oyoo, di mana sebuah sungai kecil, di sebelah kuil ongi , mengalu-alukan kami. Kami menemui runtuhan biara Buddha terbesar di Mongolia. Pada abad ke-18, Ongi mempunyai 28 kuil di mana 1,000 sami tinggal, tetapi selepas pemusnahannya oleh tentera Soviet pada tahun 1930-an, hanya tinggal satu bangunan yang berdiri dengan dikawal oleh tiga orang sami.

Biara Ongi

Satu hari lagi dan 250 kilometer lagi untuk membiarkan diri kita terpikat oleh tebing merah Bayandzag, juga dikenali sebagai Tebing Menyala . Kawasan itu terkenal kerana menemui sisa fosil dan telur dinosaur.

Tebing Tebing Berapi

Pada hari keempat kami bangun di Duutmanhan, bersama berpuluh ekor unta. Di latar belakang, bukit pasir terpanjang di padang pasir Gobi. Selepas menaiki unta ke dasar bukit pasir tertinggi, kami mendaki ke puncaknya untuk menikmati matahari terbenam yang menakjubkan.

200 kilometer jauhnya, ngarai Yolyn Am menanti kami. Gaung unik ini dicirikan dengan menyimpan ais di salah satu kawasannya sepanjang tahun. Tsagaan Suvaga, 180 kilometer dari Yolyn Am, adalah perhentian terakhir . Stupa Putih adalah pelepasan berubah-ubah yang disebabkan oleh pemendapan tasik sporadis purba.

Kami tidak boleh tidak kagum

hari-hari adalah sengit . Kami masuk ke dalam van awal, memandu berkilo-kilometer di jalan padang pasir yang tidak kelihatan, makan di kampung di sepanjang jalan, dan kembali ke van sehingga kami sampai ke destinasi kami untuk hari itu. malam menghantui . Suhu turun sedikit di beberapa kawasan di padang pasir dan kegelapan mengejutkan dengan semua jenis bunyi haiwan, seperti serigala melolong . Kami tidur, bersama tiga teman seperjalanan kami, di salah satu yurt kem yang hilang dalam keluasan rupa bumi.

Yurt di kem nomad

Yurt atau ger ialah khemah bulat putih yang digunakan oleh nomad di Asia Tengah sejak zaman empayar Genghis Khan. hari ini, 30% penduduk Mongolia adalah nomad, berpindah empat kali setahun, sekali untuk setiap perubahan musim , untuk mencari padang rumput untuk lembu. Yurt moden diperbuat daripada kayu berwarna-warni, kapas, dan plastik; dan dibongkar dalam 4 atau 5 jam. Mereka tidak mempunyai elektrik atau air yang mengalir, jadi mereka menjauhkan kita daripada pelancongan konvensional menyelami pengalaman nomad yang sebenar.

Keluarga yang berbeza mengalu-alukan kami setiap hari di bilik pengurus mereka. , yang merupakan bilik tidur anda dan, dalam kebanyakan kes, dapur. Di sana bermula upacara sambutan. Patriark menawarkan kami semangkuk susu kuda betina yang ditapai dan dengan berhati-hati berkongsi balang kecil tembakau serbuk untuk dihidu. . Selepas membersihkan diri sebaik mungkin, tiba masanya untuk makan malam dan di yurt utama, kami dihidangkan dulang kambing yang besar. Untuk pencuci mulut, segelas vodka bernama aneh Hidup Mongolia! Mereka berarak melalui bilik.

Ia adalah malam terakhir perjalanan dan, bersama rakan-rakan baru kami, kami mengimbau dengan ketawa detik-detik yang paling anekdot . Saya meninggalkan ger untuk merenung langit Mongolia yang terakhir. Bintang yang tidak terkira banyaknya mengekalkan perjuangan untuk bersinar lebih daripada yang lain. Di tengah kesunyian bunyi Trans-Siberia diulang dalam kepala saya untuk mencari stesen baru . Dan, di kaki langit, kedalaman padang pasir membawa saya kembali akhirnya, intipati perjalanan .

Begitu juga malam-malam di padang pasir